Privatus logopedinis kabinetas Vilniuje, Basanavičiaus g. 29A
8 601 29647
PRADŽIA PASLAUGOS LOGOPEDAI PATARIMAI LEIDINIAI KONTAKTAI
Patarimai
Kodėl ir kada reikalinga logopedo konsultacija?
Kodėl reikia lavinti smulkiąją motoriką?
Kaip lavinti smulkiąją motoriką?
Kodėl ir kaip reikia lavinti artikuliacinį aparatą?
Kaip lavinti kalbinį kvėpavimą?
Kas yra alalija?
Kas yra dizartrija?
Kas yra disleksija ir disgrafija?
Kas yra dislalija?
Kas yra afazija?
Kas yra autizmas?
Trumpas liežuvio pasaitėlis ir vaiko kalba
Vaikų kalbos raida
Kaip lavinti kalbinį kvėpavimą?
Kalbėjimas glaudžiai susijęs su kvėpavimu. Iškvėpimo metu susidaro balsas ir artikuliuojami garsai. Nuo kvėpavimo priklauso ir balso kokybė: aiškumas, skambumas. Kalbinis kvėpavimas skiriasi nuo įprastinio t. y. fiziologinio, kai žmogus tyli. Kalbėjimo metu iškvėpimas vyksta ilgiau negu įkvėpimas. Fiziologinio kvėpavimo metu įkvėpimas ir iškvėpimas trunka vienodai. Kalbant žymiai padidėja įkvepiamo ir iškvėpiamo oro srovė (vidutiniškai 3 kartus). Kalbinis įkvėpimas vyksta per burną ir jis būna žymiai trumpesnis, bet gilesnis. Kad kalbinis kvėpavimas būtų pilnavertis, reikalingas ilgas iškvėpimas ir didesnė oro atsarga.
Vaikų, turinčių kalbos sutrikimų, (ypač esant dizartrijai, mikčiojimui) kvėpavimas dažnai būna silpnas, paviršutiniškas, gali būti trūkčiojantis, greit išsenkantis. Taisyklingo kalbinio kvėpavimo mokymo tikslas – išlavinti ilgą ir tolygų iškvėpimą pro burną.
Kiekvienų logopedinių pratybų metu dalis laiko skiriama kalbinio kvėpavimo mokymui, iškvėpiamo oro srovės stiprinimui ir ilginimui. Išlavintas kalbinis kvėpavimas padeda vaikui išmokti kalbėti ramiai, tolygiai, padeda greičiau išmokti tarti garsus. Nerekomenduojama pradėti mokyti švilpiamųjų ir šnypščiamųjų priebalsių, o taip pat garso R, jei vaiko pūtimas silpnas ir jis pučia orą į skruostus. Dalis vaikų neištaria garso R vien dėl to, kad neįstengia stipriai pūsti. Jų iškvepiamo oro srovė per silpna, kad suvirpintų liežuvio galiuką.
Pratimai atliekami linksmai, žaidimo forma, panaudojant įvairias priemones. Žaisdami vaikai geriau susikaupia, mažiau pavargsta, o hiperaktyvūs vaikai atsipalaiduoja ir nusiramina, patiria teigiamų emocijų. Kvėpavimo mankšta - tai puikus būdas paįvairinti logopedines pratybas. Kiekviename logopediniame kabinete rasite įvairių priemonių kvėpavimo mankštai. Dažniausia naudojami pratimai:
Balionų pūtimas
Muilo burbulų pūtimas
Vėliavėlių plazdenimas
Burbuliavimas į vandenį per šiaudelį
Pūtimas į malūnėlio sparnus
Švilpukų, dūdelių, armonikėlių pūtimas
Žvakučių užpūtimas. Kai duodamas nurodymas „silpnas vėjelis“ - tai neužpučia žvakutės - ji tik stipriau suplazda, o jei „stiprus vėjas“ tai stengiamasi vienu iškvėpimu užpūsti, kad užgestų.
„Fokusas" (oro srovės nukreipimui liežuvio viduriu). Ant nosies galiuko padedamas mažas vatos gabaliukas. Vaikas turi pakelti liežuvį ant viršutinės lūpos ir stipriai pūsti į vatą, kad ji nuskristų vertikaliai aukštyn.
„Pašildykim delniukus“- pūtimas į trinamus delniukus
Parengė logopedė Jolanta Repšienė