Privatus logopedas Vilniuje, Basanavičiaus g. 29A
8 601 29647
PRADŽIA PASLAUGOS LOGOPEDĖS PATARIMAI LEIDINIAI KONTAKTAI
Patarimai
Kodėl ir kada reikalinga logopedo konsultacija?
Kodėl reikia lavinti smulkiąją motoriką?
Kaip lavinti smulkiąją motoriką?
Kodėl ir kaip reikia lavinti artikuliacinį aparatą?
Kaip lavinti kalbinį kvėpavimą?
Kas yra alalija?
Kas yra dizartrija?
Kas yra disleksija ir disgrafija?
Kas yra dislalija?
Kas yra afazija?
Kas yra autizmas?
Trumpas liežuvio pasaitėlis ir vaiko kalba
Vaikų kalbos raida
Kas yra dizartrija?
Dizartrija - tai centrinės kilmės kalbos sutrikimas, kuris pasireiškia ne tik daugialypiais tarimo trūkumais dėl motorinės kalbinės veiklos nepakankamumo, bet apimantis artikuliaciją, balsą, kvėpavimą, mimiką, prozodiją ir kt. Toks kalbos sutrikimas, kai vaikas visiškai negali artikuliuoti ir netgi fonuoti, vadinamas anartrija.
Šis sutrikimas gali būti įvairaus laipsnio ir pasireikšti skirtingai. Tai priklauso nuo centrinės ar periferinės nervų sistemos pakenkimo vietos, nuo pakenkimo sunkumo ir laiko, kada atsirado sutrikimas. Dizartrija būna įvairių laipsnių:
1 laipsnis (paslėpta dizartrija) - kalbėjimo sutrikimas beveik nepastebimas, jį gali nustatyti tik specialistas;
2 laipsnis - sutrikimas pastebimas, tačiau kalbėjimas aplinkiniams suprantamas;
3 laipsnis -kalbėjimas aplinkiniams mažai suprantamas;
4 laipsnis - kalbėjimas aplinkiniams visiškai nesuprantamas - vaikas negali aiškiai kalbėti.
Pagal vyraujantį klinikinį sindromą skiriamos tokios dizartrijos formos:
Spastinė (viena iš dažniausiai pasitaikančių formų). Pasireiškia raumenų ir sausgyslių refleksų sustiprėjimu. Artikuliacinių judesių sutrikimas gali būti įvairus: vieni vaikai trumpai išlaiko reikiamą artikuliacinę padėtį, kiti visai neišlaiko, treti negali greitai keisti artikuliacinių padėčių. Valgymo procesas lėtas. Balsas silpnas, duslus, tartis neaiški.
Spastinė-rigidinė. Šios dizartijos atveju, šalia spastinės kalbos aparato raumenų parezės dar esama pasipriešinimo pasyviam judesiui ir negalėjimas atlikti judesių dėl raumenų įtampos. Raumenų įsitempimą gali padidinti bet koks dirgiklis, pvz.: kalbėjimo pradžia. Liežuvis įtemptas, atitrauktas atgal. Vaiko kalba trūkčioja. Tartis netaisyklinga.
Hiperkinetinė. Būdingi staigūs raumenų susitraukimai. Garsai fonuojami su įtampa, balsas vibruojantis, dažnai keičiasi jo aukštumas ir jėga. Kalba dažnai mažai suprantama.
Ataksinė. Šios dizartrijos priežastis yra artikuliacijos aparato judesių koordinacijos sutrikimas. Būdinga raumenų hipotonija. Kalba neaiški. Savotiška šių vaikų prozodika: kalba skanduodami,, nenormaliu tempu, blogai kirčiuoja. Dažnas visų kalbos komponentų plėtotės nepakankamumas.
Priklausomai nuo to, kokia galvos smegenų vieta pakenkta, nežymiai sutrinka ne tik artikuliavimas, bet ir balsas, kvėpavimas, kalbos prozodija ir kt. Vaikų, kuriems nustatyta dizartrija, tarimas būna suveltas, neaiškus, netikslus. Tai ypač ryškiai atsiskleidžia rišlioje kalboje. Logopedinio darbo procese nevienodai lavėja atskiros kalbos sistemos sritys- jei foneminiai vaizdiniai bei gramatinė kalbos sandara vystosi gerai, tai tarimas ilgą laiką lieka netaisyklingas ir neatitinka kalbos lygio.
Dažnai vaikams nustatoma nežymi arba "paslėpta" dizartrija. Ji pasireiškia esant nežymiam galvos smegenų pažeidimui. Nežymią dizartiją sąlygoja neryškus, negrubus galvos smegenų pažeidimas, pasireiškiantis artikuliacijos aparato, balso produkavimo ir kvėpavimo aparato inervacijos nepakankamumu. Dėl nežymaus periferinio kalbos aparato raumenų įtampos sutrikimo nukenčia garsų tarimas, kalbėjimo tempas, fonacija, kvėpavimas.taip pat pastebimas bendrosios motorikos sutrikimas.
Šalinama kompleksiniu metodu, kurį sudaro gydomosios ir pedagoginės priemonės: medikamentinis gydymas, fizioterapija. Sistemingą korekcinį darbą su vaikais rekomenduojama pradėti kuo anksčiau, kai tik išryškėja kokia nors patologija.
Logopedinis darbas šalinant dizartriją turi būti vykdomas sistemingai. Logopedinių pratybų metu atliekamas: artikuliacinio aparato motorikos lavinimas (logopedinis masažas, artikuliacinė mankšta); smulkiosios motorikos lavinimas (pirštukų pratimai); fiziologinio ir kalbinio kvėpavimas mokymas (kvėpavimo mankšta, pūtimo pratimai); balso lavinimo pratimai. Dizartrijos šalinimo sistemą apima: taisyklingos garsinės kalbos fonetinių garsų vaizdinių suvokimo formavimas,taisyklingos garsų artikuliacijos mokymas, įtvirtinimas, aiškios, išraiškingos kalbos formavimas. Tikslinga ergoterapinė, kineziterapinė pagalba.
Logopedinio darbo metodai ir turinys skiriasi priklausomai nuo dizartrijos rūšies ir sunkumo laipsnio. Tik anksti pradėjus logopedinę dizartrijos korekciją, galima pasiekti teigiamų rezultatų. Garsų tarimo mokymo ir įtvirtinimo procesas reikalauja daug laiko, o taip pat paties vaiko jo artimųjų ir specialisto pastangų. Tik esant nežymiai dizartrijos formai galima tikėtis pilno kalbos atstatymo. Sunkios dizartrijos formos koreguojamos atsistato tik iš dalies, stebimas kalbos funkcijų pagerėjimas.
Mūsų logopediniame kabinete diagnozuojamos įvairių formų dizartrijos ir suteikiama kvalifikuota logopedinė pagalba. Užsirašyti konsultacijai galima telefonu 8 601 29647
Parengė logopedė Jolanta Repšienė

Šaltinis: Baracevičienė, V. (2006). Nežymi dizartrija. Lucilijus.
Garšvienė, A., Ivoškuvienė, R. (1993). Logopedija. Vadovėlis specialiosios pedagogikos fakultetų studentams. Kaunas: Šviesa.
Garšvienė, A. Jankevičienė, V. (2002). Dizartrijos simptomatikos įvertinimas. Specialusis ugdymas.
Vaikų kalbėjimo ir kalbos vertinimas, sutrikimų diferencijavimas ir identifikavimas (2015). Metodinė priemonė.